maandag 25 november 2019

Basislijst

Er werd me onlangs gevraagd om een lijst met basisproducten om te beginnen met 'goed en verantwoord' te eten. (Leven)

Dat heeft me wel aan het denken gezet, want dat is nogal wat!
Ik ben hier al jaren geleden mee begonnen en zo is het langzaamaan gegroeid tot wat het nu is en het gaat nog altijd door.....
Als je dus wilt beginnen, dan raad ik aan niet te rigoureus te zijn, wél radicaal maar niet alles tegelijk.

Ik ben begonnen met 'geen varkensvlees' , dat gaf al genoeg commentaar in mijn omgeving......daarna kwamen de foute e- nummers en ga zo maar door.

Maar ik zal proberen een lijst te maken, voel je vrij, ook ik heb de wijsheid niet in pacht en mijn zoektocht is nog niet ten einde!
Ik zal mijn eigen 'lijst' geven van wat ik nu belangrijk vind.
Brood en andere merkproducten van Zeeuwse vlegel
Rauwe noten en zaden, amandelen, walnoten, zonnebloempitten, gebroken lijnzaad, etc.
Fruit, véél fruit en véél groente.
Weinig zuivelproducten, wel volle melk e.d. Griekse yoghurt, roomboter.
We eten wel kaas, ook in gerechten (geraspt).
Bakken doe ik in kokosolie, dat bevalt mij het beste vanwege de neutrale
smaak. Verder olijfolie en arachideolie voor andere doeleinden.
Vleeswaren: niet veel keus als je geen varkensvlees eet, worstsoorten heel weinig. Af en toe rundersalami  meestal rookvlees of kipfilet. Verder eten we regelmatig vis.
Als alternatief voor suiker: oerzoet en voor zout: (grijs) zeezout. Is niet perse gezonder maar
zitten toch ook goede dingen in.

Ik ben me ervan bewust dat er weinig meer 'puur natuur' is. De lucht die we inademen is ook al vervuild. Maar daarom denk ik dat het goed is om juist de goede dingen te eten. Een voorbeeld:
Je komt er niet mee als je 1 mandarijntje of 1 appel per dag eet, er zitten veel minder vitaminen in dan voorheen! Het is wel duur, fruit, maar ik geef het liever daaraan uit dan aan medicijnen....

Geen opmerkingen: